Kim i radiostudiet
De fleste af Kim's udsendelser blev til på tredie sal i Radiohuset på Rosenørns Allé i København, hvor hele P3-redaktionen dengang holdt til. Man kan i nogle af de tidlige udsendelser høre at han befinder sig i studie 30 (f.eks. i farvelkomsten i Klubland 28.08.1985), mens han i de senere udsendelser befinder sig i studie 31 eller 32.

I dag er studierne 30, 31, 34, 35 og 36 - alle beliggende på 3'die sal - slået sammen til at være stort redaktionslokale for Radioavisen (eller DR Nyheder som det hedder). Studie 32 og studie 37 er bygget om, og bruges i dag primært til nyheder for indvandrere som sendes på kortbølge, og til oplæsning af timeradioaviser.
P3-redaktionen er i dag flyttet over i studierne på H.C Ørstedsvej.


Statsradiofonien og Kim
Danmarks Radio turde ikke lade Kim gå live fra starten - derfor blev alle udsendelser optaget et par dage i forvejen og så sendt ud i æteren. Båndene blev desværre slettet for at blive genbrugt - det havde ellers været alle tiders kilde til originale udsendelser :-(
Det var nu næppe så meget på grund af at Kim var ny og provokerende i DR, men nærmere en generel politik om at bånde udsendelser for at højne kvaliteten. Først i 1985 begyndte Kim at spille live.

Det er som om at Danmarks Radio aldrig opdagede Kim's enorme potentiale - heller ikke efter hans alt for tidlige død!
Da Peer Kaae ville lave en minde-CD om Kim Schumacher i 1996, henvendte han sig først til DR. De synes projektet lød spændende, men kunne ikke hjælpe yderligere med projektet.
"Stemmen fra 80'erne" blev en stor success, så da Peer Kaae kom igen for at lave CD nummer 2, var DR pludseligt blevet interesserede - men foreslog at CD nummer 2 kom til at handle om Christian Flagstad - nu var der jo allerede en CD om Kim Schumacher!!

Til sammenligning har Kim Schumacher lavet ca. 200 timers radio-underholdning, hvoraf det meste er bevaret (af private), mens Christian Flagstad har sendt tusinder timers radio, hvoraf der kun er bevaret ganske få timers materiale!


Arbejdet i studiet
Selve studiet bestod af et ca. 5x5 meter stort lokale med et tilhørende teknikker-lokale, adskilt af en tyk glasplade ("akkurat som på film" var min første tanke da jeg så det). I modsætning til de fleste lokal-radioer havde Kim altid en teknikker med, der fungerede som pladevender, sørgede for lydstyrken osv.
Det siges at teknikkerne frygtede Kim - blot den mindste fejl gjorde Kim gal. Det forstår man når man hører Studie '87 25.05.1987, hvor teknikkeren på allerførste nummer må bruge hele tre forsøg på at ramme den rigtige hastighed!!

Men også de mindre "synlige" fejl gjorde Kim gal - i et brev til Claus Marcussen skriver Kim:
-' Og i går aftes - den 23. - hakkede de så 5 minutter af POP 84, de kødbollehoveder, så afslutningen manglede efter "Relax"..!'

Han havde ofte skiftende teknikkere, hvilket vidner om at Kim måske ikke altid har været lige nem at arbejde sammen med. Som den perfektionist han var, stillede han høje krav til omgivelserne. Samtidigt kom han tit ret sent ind i studiet med en stak plader - det skete faktisk at han dukkede op med taxa, mens nyhederne før udsendelsen endnu var igang!

Men baggrunden for de skiftende teknikere har også været, at dengang var der en teknisk afdeling og en programafdeling, og der var meget skarpe skel !!. Teknikerne gik i vagtskema, og kun undtagelsesvis kunne en tekniker få lov at følge et program eller en programmedarbejder.
Det er der heldigvis blevet lavet meget om på op igennem 90'erne, således at i dag er der faste hold der arbejder sammen om de samme ting.


Pladerne
De fleste plader indkøbte Kim selv direkte fra New York, eller hentede dem i Street Dance eller HMV Bristol Records, hvor mange ekspedienter og kunder stadigvæk husker ham., så selvom Danmarks Radio i dag har verdens næststørste diskotek, er det et fåtal af de spillede plader, der findes i DR's imponerene samling.








Katrine Ring
- Han var en knægt... glad og friskfyrsagtig og,.. fræk som en slagterhund - og så havde han jo altså et vidunderligt sprog, og man var jo ikke klar over at ... man var jo ikke i tvivl om at det det handlede om her i livet det var om at have det sjovt og have oplevet så meget som overhovedet muligt og have .. opleve noget god sex.


Claus Johansen
Der var mange der ofte prøvede at komme med friske bemærkninger til ham, og han blev altid kaldt Speedsnakkeren og sådan noget der. Og det var ligegyldigt hvad fanden folk sagde til ham så fik de igen. Der var en historie om en kvindelig studievært på P3 som havde sin lille datter med oppe i studiet. Hun skulle på efter Kim lige da han var ved at være færdig, og så så han den lille datter. Så sagde han:
-"Sikken en sød lille pige - hende kunne jeg godt tænke mig og... " og så sagde han ikke mere.
Så sagde moderen:
- "Jamen jeg troede ellers du var mest til fyre?"
- "Jamen det er jeg også, men jeg vender hende bare om og kalder hende Kurt".


Peer Kaae
Han kom jo med en energi, en tone og som jeg plejer at sige: - den mindste afstand mellem to mennesker er smilet - Kim Schumacher fik en hel generation til at skrige af grin!

Det var sjovt, det var begavet og det var meget underholdende. Han kom jo også med noget helt nyt. Hvem kendte til techno, rap, hip hop, undergrunds-disco før Kim Schumacher tog alt det med ind i radioen? Tit fra plader han selv havde importeret hjem fra New York. Musik der ligger til grund for det jeg hører idag. Kim Schumacher har været epokegørende på sit område, måske uden at vide det selv.